Guide: Skapa ett hälsosamt inomhusklimat i sommarvärmen

Vi behöver frisk luft, dagsljus och en behaglig temperatur för att skapa ett bra inomhusklimat. Här följer några bra tips på hur du optimerar kvaliteten i ditt hem.

Den moderna människan tillbringar 90 % av sin tid inomhus, och 2/3 av den tiden tillbringas vanligvis i hemmet. Ditt hem är därför den perfekta platsen att börja förbättra ditt och din familjs inomhusklimat på.

"En hälsosamt inomhusklimat är viktigt – både för hälsa och välbefinnande. Många privata hem är så täta att det faktiskt uppstår ett dåligt inomhusklimat. Det kan leda till allt från huvudvärk och irriterade ögon till astma och allergi", förklarar Peter Foldbjerg, Senior på VELUX Danmarks kompetenscentrum för dagsljus, energi och inomhusklimat.

En hälsosam inomhusmiljö handlar inte bara om frisk luft. Mängden dagsljus är också viktigt för vår dygnsrytm eftersom vi behöver dagsljus för att vara pigga under dagen och mörker för att sova gott på natten. Dessutom måste temperaturen vara behaglig, och det kan vara en utmaning på sommaren när solen är stekande het där ute.

"Bostadens förbättrade isolering som bevarar värmen på vintern kan också göra att hemmet blir för varmt på sommaren", förklarar Peter Foldbjerg.

Så förbättrar du ditt inomhusklimat

Lyckligtvis kan du själv göra mycket för att förbättra inomhusklimatet. Peter Foldbjerg ger här sina tre bästa tips för ett bättre inomhusklimat.


1. Vädra ut tre gånger om dagen

Tips nummer 1 har de flesta hört förut. Även om det är klokt att släppa in så mycket frisk luft som möjligt är det väldigt få av oss som i själva verket gör det när vardagen tar över med hektiska morgnar och trötta barn och vuxna på eftermiddagen.

Men det är viktigt. Inte minst för dina barn. Barnrummen är ofta de rum som har sämst inomhusklimat då det förekommer många kemiska partiklar från leksaker och partiklar från elektronik.

Om du vill vara säker på att du har vädrat ut ordentligt kan du fundera på att skaffa ett takfönster som öppnas och stängs automatiskt. Det innebär att du kan ställa in fönstret så att det öppnas och stängs på bestämda tider av dygnet.


2. Mörklägg ditt sovrum under natten

Ett mörkt sovrum är viktigt för att få en god natts sömn. Mörkret stimulerar utsöndringen av sömnhormonet melatonin som talar om för din hjärna att det är natt och därmed dags att sova.

Därför är det en bra idé att ha mörkläggningsgardiner i sovrummet och barnrummet. Särskilt nu när vi går de långa, ljusa sommarnätterna till mötes.


3. Skapa en behaglig temperatur

I kölvattnet av förra årets extrema värmebölja är överhettning ett nytt begrepp som vi är tvungna att förhålla oss till. När det är så varmt ute upplever många att det blir olidligt varmt i deras bostad.

Att sätta upp solskydd i dina takfönster kan vara en bra investering. Exempelvis en markis är väldigt effektiv eftersom den transparenta väven stänger värme ute och samtidigt släpper in ljuset. En markis kan minska uppvärmningen av ett rum med upp till 73 %.