Vad kan jag göra?


Det finns många sätt att få in bättre luft och dagsljus i ditt hem. Några är snabba och enkla och andra tar lite mer tid, men de kommer att innebära stora och långsiktiga förbättringar.


1.


Öppna mer än ett fönster för vädring

Inomhusluften innehåller gaser, partiklar, biologiskt avfall och vattenånga, vilka alltihop är potentiella hälsorisker. Det rekommenderas att vädra bostaden tre till fyra gånger per dag i åtminstone 10 minuter åt gången, genom att öppna mer än ett fönster. Vädra också ut ditt sovrum innan du lägger dig och när du stiger upp på morgonen.

2.


Följ (det naturliga) ljuset

Flytta ditt köksbord eller ditt skrivbord närmare fönstret. Konstgjort ljus kan inte ersätta solljusets naturligt antidepressiva kvaliteter. Ljussätt ditt hem och din arbetsplats med så mycket dagsljus som möjligt. Det finns mängder av vetenskapliga rön som kopplar dagsljus till bättre hälsa och livskvalitet i form av bättre välbefinnande, mindre utmattning och minskad ögonirritation.

3.


Hitta rytmen

Våra kroppar kan bara följa sin naturliga dygnsrytm om vi får rätt mängder av ljus och mörker. Placera om möjligt era sovrum – särskilt de som tillhör ungdomar och unga vuxna, som har en försenad biologisk klocka och ofta svårt att komma upp på morgonen – mot öster så att ni fångar morgonsolen. Se också till att gardiner och persienner stoppar så mycket sol som möjligt från att komma in i rummet nattetid.

4.


Ta en promenad

De flesta vetenskapsmän är överens om att två timmars dagsljus per dag är ett mycket bra sätt att stärka vårt psykiska välbefinnande. Gå ut när du har möjlighet och försök sträcka på benen regelbundet.

5.


Rengör och vädra dina mattor

… eller ännu bättre, gör dig av med dem. Tjocka mattor och möbler som gamla soffor är himmelriket för kvalster och bakterier.

6.


Minimera fukt och väta

65 % av alla européer torkar sina kläder inomhus minst en gång i veckan. Kläder som torkar ger ifrån sig väta, vilket kan leda till skadligt mögel och fukt i bostaden. Försök därför att torka kläderna någon annanstans om du kan. Om du inte kan torka kläderna utomhus, försök att öppna ett fönster nära platsen där du torkar dem så att du får bort en del av fukten. Av samma skäl, se till att ditt badrum har tillräcklig ventilation. En familj på fyra personer bidrar normalt sett med tio liter vatten till inomhusluften genom sina vardagsaktiviteter – varje dag!

7.


Lägg ner tobaken och fimpa stearinljusen

Rökning och stearinljus är extra dåliga för inomhusmiljön. I Danmark, till exempel, kommer 76 % av alla skadliga partiklar från de boende själva.

8.


Stäng av dina apparater

Elektrisk utrustning som TV-apparater och hårddiskar avger kemikalier som bidrar till dålig inomhusmiljö.

9.


Undvik kemikalier

De flesta rengöringsprodukter innehåller potentiellt farliga kemikalier. Använd mikrofiberdukar och naturliga rengöringsmaterial som vinäger och tvålflingor så ofta du kan. Det finns mängder av rådgivning på nätet som kan hjälpa dig hålla ditt hem både rent och fritt från kemikalier.

10.


Plast är ingen barnlek

Uppvärmd plast kan avge giftiga ångor. Om du har barn, se till att deras plastleksaker inte exponeras för direkt solljus. Lämna inte heller plastföremål på golvet om du har installerat golvvärme. Enligt EU:s regelverk bör du avlägsna alla plastleksaker tillverkade före 2007 eftersom de konstaterats innehålla vissa förbjudna kemikalier. Har du tillräckligt med utrymme kan du uppmuntra dina barn att leka i andra rum än sina sovrum. Det hjälper att minska mängden potentiellt miljöfarliga ämnen i luften.

SE HELHETEN

Förutom att hitta nya dagsrutiner är det viktigt att ta chansen att göra grundläggande förändringar i din inomhusmiljö. Vi tillbringar 90 % av vår tid inomhus och är hemma två tredjedelar av den tiden, så bostaden är en ypperlig plats att börja förbättra din inomhustillvaro.

 

FÖRBÄTTRA DITT BEFINTLIGA UTRYMME

Fundera på hur du kan skapa mer utomhuskänsla. Eftersom de flesta av oss bor i stadsmiljö har vi i viss mån tagit avstånd från naturen. Även en liten åtgärd som att ställa fram krukväxter kan förbättra din inomhusmiljö. Krukväxter är erkänt effektiva luftrenare. Fundera också på hur du kan skapa bättre utsikt genom att utnyttja fönster och dörrar på ett smart sätt.

UTÖKA DITT UTRYMME PÅ RÄTT SÄTT

Att utöka antalet kvadratmeter i ditt hem är ett bra sätt att förbättra din inomhustillvaro. Överväg att renovera vinden eller göra en tillbyggnad och prioritera lösningar som släpper in frisk luft och dagsljus.

ATT FLYTTA

När du söker ny bostad, kom ihåg att äldre bostäder kan ha problem som påverkar din inomhusmiljö. Kontrollera till exempel att alla fönster fungerar och kan öppnas helt och hållet, särskilt i kök och badrum. När det är dags att inreda och måla om bör du välja en ljus färg. Den skapar ytor som reflekterar ljus på ett bättre sätt i ditt hem.


DEN OROVÄCKANDE SANNINGEN OM INOMHUSGENERATIONEN

Vi tillbringar 90 % av vår tid inomhus utan tillräckligt med dagsljus eller frisk luft. Vi tänker inte på det längre – men vetenskapen har visat att detta kan skada vår hälsa och vårt välmående.

BRIST PÅ DAGSLJUS GÖR 15 % AV OSS NEDSTÄMDA

Dagsljusets kraft kan inte återskapas på konstgjord väg. Vi behöver solljus för att känna oss friska och pigga.