INOMHUSLUFT ÄR INTE VAD DU TROR


Inomhusluft kan vara fem gånger mer förorenad än utomhusluft. Att leva med dålig luft kan orsaka fysiska hälsoproblem som ögonklåda, huvudvärk, dålig sömn, astma och allergier.


Inomhusluften är förorenad av en till synes oändlig mängd orsaker. Det handlar om allt från för mycket CO2 till partiklar från matlagning, päls från husdjur samt fukt från bad, dusch och tvättmaskiner. 65 % av alla européer torkar sina kläder inomhus minst en gång i veckan, vilket skapar fukt. Den genomsnittliga familjen producerar ungefär tio liter vätska varje dag. Undersökningar har också visat att barnens rum ofta är de mest förorenade i hemmet. 45 % av barnens sovrum har alldeles för höga halter av CO2 på grund av för dålig ventilation.

SYMPTOM

Om du lider av ihållande fysiska symptom som nysningar, rinnande näsa, röda ögon och huvudvärk som verkar mildras när du inte är hemma, kan detta mycket väl bero på dålig inomhusmiljö. Aktiviteter som matlagning, städning och bad ökar fukthalten i inomhusluften vilket kan leda till den typ av mögeltillväxt som orsakar hälsoproblem. Ju mer aktivitet i rummet, desto mer damm och andra partiklar rörs upp och cirkulerar.

LÖSNINGAR

Första steget till bättre inomhusluft är att acceptera och förstå hur stort problemet är. Det ger dig motivation att komma ihåg de här enkla stegen för att få renare luft.

1.


Öppna mer än ett fönster för vädring

Inomhusluften innehåller gaser, partiklar, biologiskt avfall och vattenånga, vilka alltihop är potentiella hälsorisker. Det rekommenderas att vädra bostaden tre till fyra gånger per dag i åtminstone 10 minuter åt gången, genom att öppna mer än ett fönster. Vädra också ut ditt sovrum innan du lägger dig och när du stiger upp på morgonen.

2.


Rengör och vädra dina mattor

... eller ännu bättre, gör dig av med dem. Tjocka mattor och möbler som gamla soffor är himmelriket för kvalster och bakterier.

3.


Minimera fukt och väta

Försök att inte torka dina kläder inomhus. De ger ifrån sig fukt vilket kan orsaka den typ av hushållsmögel som skadar din hälsa. Av samma skäl, se till att ditt badrum har tillräcklig ventilation. Om du inte kan torka kläderna utomhus, försök att öppna ett fönster nära platsen där du torkar dem så att du får bort en del av fukten.

SE HELHETEN

Förutom att hitta nya dagsrutiner är det viktigt att ta chansen att göra grundläggande förändringar i din inomhusmiljö. Vi tillbringar 90 % av vår tid inomhus och är hemma två tredjedelar av den tiden, så bostaden är en ypperlig plats att börja förbättra din inomhustillvaro.

 

Förbättra ditt befintliga utrymme

Fundera på hur du kan skapa mer utomhuskänsla. Eftersom de flesta av oss bor i stadsmiljö har vi i viss mån tagit avstånd från naturen. Även en liten åtgärd som att ställa fram krukväxter kan förbättra din inomhusmiljö. Krukväxter är erkänt effektiva luftrenare. Fundera också på hur du kan skapa bättre utsikt genom att utnyttja fönster och dörrar på ett smart sätt.

Utöka ditt utrymme på rätt sätt

Att utöka antalet kvadratmeter i ditt hem är ett bra sätt att förbättra din inomhustillvaro. Överväg att renovera vinden eller göra en tillbyggnad och prioritera lösningar som släpper in frisk luft och dagsljus.

Att flytta

När du söker ny bostad, kom ihåg att äldre bostäder kan ha problem som påverkar din inomhusmiljö. Kontrollera till exempel att alla fönster fungerar och kan öppnas helt och hållet, särskilt i kök och badrum. När det är dags att inreda och måla om bör du välja en ljus färg. Den skapar ytor som reflekterar ljus på ett bättre sätt i ditt hem.


ATT BO I FUKTIGA OCH
MÖGLIGA HEM ÖKAR
RISKEN FÖR ASTMA MED 40 %

Låg kvalitet på inomhusluften kan orsaka eller förvärra andningssvårigheter och allergier.

VAD KAN JAG GÖRA?

Det finns många sätt att få in bättre luft och mer dagsljus i ditt hem. Några är snabba och enkla och andra tar lite mer tid. Men de kommer att innebära stora och långsiktiga förbättringar.